Plakatudstilling med Thomas Kruse

Lokale Puls – Café

Ja, jeg har stor kærlighed for plakater. Plakater er et dejligt medie. Det er kunst, det er aktuelt, det er noget der skal bruges, det er demokratisk og det er billigt, siger Thomas Kruse.

Thomas Kruse er uddannet arkitekt, men arbejder som maler, grafiker og scenograf. Han har siden 1960erne illustreret børnebøger, fagbøger, tidsskrifter, digtsamlinger, pladeomslag og plakater. I en periode fra 1968 til 1978 var han medlem af gruppen Røde Mor.

Vi ville trække verdens modsætninger tydeligt op, i sort og hvidt. Vi ville melde os på arbejderklassens og almindelige menneskers side, sagde vi. Den kunst der var på museer og i gallerier, det var borgerskabets kunst. Vi ville en anden slags kunst, og derfor skulle den også se anderledes ud, med klare budskaber. Derfor udstillede vi på gaden, og det er jo der hvor plakaterne ses.

Der er stadig brug for folk, som producerer kunst, der rammer noget politisk. Og det er der heldigvis; der er rappere, musikere og teaterfolk, som i dag udtrykker sig i et kunstnerisk sprog, som er meget udviklet, og som taler lige ud af posen.

Jeg tror på, at kunst kan røre folk og kunst kan appellere på en anden måde end en videnskabelig artikel. Teorier og kloge udredninger kan nok give os nogle facts, men det at få fat i folk og få dem op af stolene og i bevægelse, det er det som kunst, musik, teater og digte kan. (citater fra interview i Konfront)